Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου 2015

Το προφίλ του Ν.Κορεάτη τουρίστα

Το προφίλ του Ν.Κορεάτη τουρίστα





Με αφορμή την έναρξη των απευθείας πτήσεων charter Σεούλ – Αθήνα στις αρχές Ιουλίου που αναμένεται να τονώσει το τουριστικό ρεύμα από τη Ν.Κορέα προς τη χώρα μας, το Tourism Press αναζήτησε στοιχεία για το προφίλ του Ν.Κορεάτη τουρίστα.
Η Ν.Κορέα αποτελεί πλέον μία από τις πιο δυναμικά ανερχόμενες αγορές εξερχόμενου τουρισμού παγκοσμίως με σημαντική ταξιδιωτική δαπάνη. Το 2012, 13,2 εκ. Νοτιοκορεάτες ταξίδεψαν στο εξωτερικό και δαπάνησαν  19,1 δις δολάρια (πηγή: World Travel Monitor 2013, IPK International). 
Σύμφωνα με το ETC Market Insights 2013, η μεγάλη πλειονότητα των ταξιδιών που πραγματοποιούν οι Νοτιοκορέατες είναι σε κοντινούς προορισμούς, συνήθως εντός της Ασιατικής ηπείρου. Οι κορυφαίοι 12 τουριστικοί προορισμοί βρίσκονται στην Ασία, με εξαίρεση τις ΗΠΑ.
Αν και η Ευρώπη αποτελεί ταξίδι ζωής για τον μέσο Νοτιοκορεάτη τουρίστα, προορισμοί όπως η Γερμανία και η Γαλλία δέχονται πάνω από 200.000 ετησίως ενώ οι αφίξεις στην Ελλάδα κυμαίνονται μεταξύ 5.000 – 10.000 τουρίστες ετησίως (ETC).
Η Ευρώπη, θα έλεγε κανείς, ότι δέχεται τους λιγότερους τουρίστες από Ν.Κορέα σε σύγκριση με την Αμερική και από τους κοντινότερους προς την ασιατική χώρα προορισμούς.
Συνήθως προτιμούν να συνδυάζουν περισσότερους προορισμούς εντός της Γηραιάς ηπείρου,ώστε να αποκτήσουν όσο το δυνατόν περισσότερες εμπειρίες σ’ ένα ταξίδι, αν και αυτό τα τελευταία χρόνια τείνει να αλλάξει.
Οι Ν.Κορεάτες πραγματοποιούν 10 διανυκτερεύσεις κατά μέσο όρο στην Ευρώπη ενώ στη Βόρειο Αμερική είναι 16 νύχτες, 23 νύχτες στην Ωκεανία, 9 νύχτες στη Νοτιοανατολική Ασία και 5 νύχτες σε Κίνα, Μακάου και Χονγκ Κόνγκ.
Αν και πολλοί Ν.Κορεάτες έχουν αρχίσει να ταξιδεύουν μεμονωμένα στην Ευρώπη, δεν είναι λίγοι όσοι επιμένουν στα οργανωμένα ταξίδια καθώς οι γλωσσολογικές και πολιτιστικές διαφορές μπορεί να τους δυσκολεύουν.
Σε γενικές γραμμές, το 57% των εξερχόμενων ταξιδιών των Κορεατών είναι για διακοπές και  το 25% για δουλειές (ETC Market Insights 2013).
Μελέτη του Eye for Travel για το 2015 αναφέρει ότι παρά το γεγονός ότι στη Νότια Κορέα 8 στους 10 ανθρώπους έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, οι κρατήσεις ταξιδίων γίνονται μέσα από παραδοσιακά κανάλια διανομής (tour operators, travel agents) και όχι ηλεκτρονικά.
Τα πέντε κριτήρια επιλογής προορισμού
Ασφάλεια, προορισμούς με παγκόσμιας κλάσης φυσικό περιβάλλον, ενδιαφέροντα αξιοθέατα, καλό φαγητό και σχέση ποιότητας – τιμής.
Αυτά είναι σε γενικές γραμμές τα κυριότερα κριτήρια με τα οποία επιλέγουν τους προορισμούς τους, βάσει έρευνας που είχε πραγματοποιήσει ο Οργανισμός Τουρισμού της Αυστραλίας, τον Μάιο του 2014.
Ως ασφαλείς προορισμούς, οι ερωτηθέντες ανέφεραν την Αυστραλία,  τη Χαβάη, τη Γαλλία, την Ελβετία, τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Σιγκαπούρη, τον Καναδά, τις ΗΠΑ και τη Ν.Ζηλανδία.
Παγκοσμίου κλάσης ομορφιάς φυσικό περιβάλλον, κατά τους Ν.Κορεάτες διαθέτουν η Αυστραλία, η Ελβετία, η Ν. Ζηλανδία, η Χαβάη, οι ΗΠΑ, η Γαλλία, ο Καναδάς, η Ιταλία, η Κεντρική Αμερική/ Καραϊβική και οι χώρες της Σκανδιναβίας.
Η Ελλάδα κατατάσσεται στις χώρες με ενδιαφέροντα αξιοθέατα, μαζί με Γαλλία, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ανατολική Ευρώπη, Γερμανία και Ισπανία.
Στην κατηγορία «σχέση ποιότητας και τιμής», εκτός από την Αυστραλία κατατάσσονται Γαλλία, Χαβάη, Ελβετία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, ΗΠΑ, Ν.Ζηλανδία, Ανατολική Ευρώπη και Γερμανία.
Τέλος όσον αφορά τη γαστρονομία, την τιμητική τους έχουν Γαλλία, Ιταλία, Αυστραλία, Χαβάη, ΗΠΑ, Γερμανία, Ισπανία, Ν. Ζηλανδία, Μεξικό και Ηνωμένο Βασίλειο.
Η Ελλάδα φιγούραρει στη λίστα με τους ρομαντικούς προορισμούς (στην 7η θέση) καθώς και στη λίστα με την πλούσια ιστορία και κληρονομιά (2η θέση).
Το 53% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι θα ταξίδευαν στο εξωτερικό για να συμμέτεχουν σε υπαίθριες δραστηριότητες όπως παρατήρηση πουλιών (bird watching), ταξίδια με τροχόσπιτα, κάμπινγκ, κηπουρική, παρατήρηση άγριων ζώων, περπάτημα.
Επίσης, το 37% θα ταξίδευε στο εξωτερικό για να δοκιμάσει νέες και διαφορετικές γεύσεις φαγητών καθώς επίσης και για να συμμετέχει σε μαθήματα μαγειρικής και οινογευσίας.
Οι έξι φυλές των Ν.Κορεατών τουριστών
Όπως κάθε αγορά εξερχόμενου τουρισμού έτσι και αυτή της Ν.Κορέας έχει τους διαφορετικούς τύπους ταξιδιωτών που αναζητούν διαφορετικές εμπειρίες και έχουν διαφορετικές ανάγκες.
Σύμφωνα με τη μελέτη του ETC (ETC Market Insights 2013), υπάρχουν έξι κύριοι τύποι ταξιδιωτών:
  • Όσοι αναζητούν να ανακαλύψουν τον κόσμο και να επεκτείνουν τις γνώσεις τους. Είναι συνήθως κάτω των 30 ετών και επισκέπτονται προορισμούς με αρχαίο πολιτισμό, ιστορικά και σύγχρονα αρχιτεκτονικά μνημεία.
  • Οικογένειες με παιδιά που αναζητούν πολιτιστικές και εκπαιδευτικές εμπειρίες με στόχο την αυτοβελτίωση.
  • Όσοι αναζητούν υπαίθριες δραστηριότητες και προορισμούς με «παρθένο» φυσικό περιβάλλον.
  • Όσοι αναζητούν ευεξία, χαλάρωση καθώς και την απόδραση από την καθημερινότητα σε ένα καθαρό, ασφαλές και υγιεινό περιβάλλον.
  • Όσοι ταξιδεύουν για λόγους «επίδειξης». Επισκέπτονται συνήθως μέρη όπου συχνάζουν διάσημοι Ν.Κορεάτες καθώς και προορισμούς για τους οποίους θα μπορούν να περηφανεύονται αργότερα στους φίλους τους.
  • Νεαροί σε ηλικία ταξιδιώτες που μετακινούνται σε ομάδες και αναζητούν τη φυγή από τους αυστηρούς κανόνες της οικογένειας και του εργασιακού περιβάλλοντος.
Οι τάσεις της αγοράς της Ν.Κορέας
Μελέτη της Amadeus εκτιμά ότι στο άμεσο μέλλον θα προκύψουν τέσσερις νέοι τύποι ταξιδιωτών από τη Ν.Κορέα:
  • Στελέχη μικρομεσαίων επιχειρήσεων, οι οποίες αναζητούν ευκαιρίες στο εξωτερικό
  • Ανεξάρτητοι ταξιδιώτες,
  • Γυναίκες ταξιδιωτές για επαγγελματικούς λόγους,
  • Ταξιδιώτες που επισκέπτονται φίλους και συγγενείς σε άλλες χώρες.
Μπορούμε να φέρουμε περισσότερους στην Ελλάδα;
Η έλλειψη απευθείας αεροπορικής σύνδεσης αποτελούσε ένα σημαντικό ζήτημα για την αύξηση του τουριστικού ρεύματος από τη Νότια Κορέα στη χώρα μας. Η πρόσφατη είδηση για την έναρξη απευθείας πτήσεων charter Σεούλ – Αθήνα τους επόμενους μήνες δίνει ελπίδες για τόνωση του τουριστικού ρεύματος προς τη χώρα μας καθώς και για την έναρξη τακτικών πτήσεων στο μέλλον.
Τα μοναδικής ομορφιάς και παγκοσμίου κλάσης φυσικά και πολιτιστικά μνημεία που διαθέτει η Ελλάδα σε συνδυασμό με τη γαστρονομία της αποτελούν επιπλέον ατού για την προσέλκυση περισσότερων Ν.Κορεατών τουριστών.
Επίσης, η ηλικιακή ομάδα 50+ παρουσιάζει ενδιαφέρον προσέλκυσης, καθώς σύμφωνα με τη μελέτη της ETC, προτιμά την Ευρώπη και αναζητά ταξίδια χαλάρωσης και ευεξίας. 
Στο πλάνο μπαίνει και ο τουρισμός πολυτελείας καθώς η Ν. Κορέα εντάσσεται στις χώρες με την υψηλότερη μέση κατά κεφαλήν δαπάνη ενώ, σύμφωνα με το Annual Wealth Report 2008: Citibank-Knight Frank, στη Νότια Κορέα υπάρχουν περί τους 109.000 πάμπλουτους (Ετήσια Μελέτη της ΧΕΝΙΑ Εκθέσεις – Συνέδρια Α.Ε., Νοέμβριος 2008).
Προσεγγίσεις και δράσεις από την ελληνική πλευρά
Τόσο η τωρινή όσο και οι παλαιότερες πολιτικές ηγεσίες έχουν προβεί σε ενέργειες για την προσέλκυση της εν λόγω αγοράς με πιο πρόσφατη την επίσκεψη της Αν. Υπουργού Τουρισμού κας Έλενας Κουντουρά στη Σεούλ στο πλαίσιο της συμμετοχής της Ελλάδας στην Διεθνή Έκθεση Τουρισμού KOTFA. 
Το θετικό της ενέργειας αυτής είναι ότι από αρχές Ιουλίου θα υπάρξει, έστω εποχικά, απευθείας σύνδεση μεταξύ Σεούλ - Αθήνας ενώ η προσδοκία είναι στο άμεσο μέλλον η σύνδεση αυτή να μετατραπεί σε τακτική. Αν αναλογιστεί κανείς Ότι οι Ν. Κορεάτες ταξιδεύουν και σε περιόδους χαμηλής ζήτησης, η τακτική σύνδεση θα τονώσει περισσότερο το τουριστικό ρεύμα προς τη χώρα μας. 
Ωστόσο, δεν είναι η πρώτη φορά που η τουριστική πολιτική ηγεσία προσπαθεί να προσεγγίσει τη Ν.Κορεάτικη αγορά. Πριν τρία χρόνια, η τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου είχε συμφωνήσει με την τουρκική πλευρά να δημιουργηθούν και να προωθηθούν κοινά τουριστικά πακέτα για την προσέλκυση αγορών, μεταξύ των οποίων και η Ν.Κορέα.
Προσέγγιση της Ν.Κορεάτικης αγοράς είχε γίνει και από τον Τουριστικό Οργανισμό Χαλκιδικής, στο πλαίσιο της έκθεσης Greek Tourism Expo που πραγματοποιήθηκε το Δεκέμβριο του 2014. Σύμφωνα με τον Τουριστικό Οργανισμό, οι Tour Operators της Ν.Κορέας δεν έχουν μέχρι στιγμής στο πρόγραμμά τους την Ελλάδα και εξετάζουν ένα κοινό πακέτο Αθήνα – Βόρεια Ελλάδα, κατά το πρότυπο Αθήνα – Νησιά.