Κυριακή 5 Φεβρουαρίου 2012

Βραδιά Google, βραδιά Τουρισμού,

03 Φεβρουάριου 2012

Το 1ο Google Travel Forum συγκέντρωσε πάνω από 2.000 επαγγελματίες του τουρισμού στο Αθηνών Arena, με ομιλίες από το Google, τον Γιάννη Κέντ, τον Peter Economides και τον υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλο Γερουλάνο.


Το 1ο Google Travel Forum, η μεγαλύτερη εκδήλωση για τον τουρισμό που οργάνωσε ποτέ η Google στην Ελλάδα κατάφερε να γεμίσει ασφυκτικά το “Αθηνών Αρένα”, έφερε τον κόσμο του Τουρισμού πιο κοντά, τόνωσε το “εγώ” μας ως Έλληνες, αλλά απογοήτευσε στην ουσία!

Όταν έμαθα ότι η Google ετοιμάζει ένα event εστιασμένο στον τουρισμό ενθουσιάστηκα. Το θεώρησα εκπληκτική ευκαιρία ο κλάδος να μάθει από τους κορυφαίους του χώρου του internet τις απίστευτες δυνατότητες που προσφέρει το web στον τουρισμό. Μπορώ να πω ότι είμαι από τους μεγαλύτερους θαυμαστές και υποστηρικτές της δουλειάς που κάνει η Google και των δυνατοτήτων που δίνουν τα εργαλεία της στην τουριστική αγορά, αλλά αυτό το μήνυμα δυστυχώς οι ομιλητές της Google Ελλάδας δεν κατάφεραν να το περάσουν εχθές στους 2000 περίπου τουριστικούς επαγγελματίες που συμμετείχαν.

Η βραδιά ξεκίνησε με τις παρουσιάσεις των στελεχών της Google για την “Online Επανάσταση” και τον “Ταξιδιώτη της Ψηφιακής Εποχής”, οι οποίες όμως δεν ανταποκρίθηκαν στις προσδοκίες των συμμετεχόντων που περίμεναν πολύ περισσότερα, δεδομένου ότι δεν κατάφεραν να εμπνεύσουν με το περιεχόμενό τους και με την έλλειψη παλμού. Η έλλειψη γνώσης των ομιλητών για τον κλάδο του τουρισμού ήταν φανερή. Τα στατιστικά πάντως που παρουσίασαν για τον τρόπο που χρησιμοποιούν το Internet και τις μηχανές αναζήτησης όσοι ψάχνουν για ταξίδια είχαν ενδιαφέρον. Οι τάσεις στη χρήση του Ιnternet για ταξίδια, σύμφωνα με την Google, συνοψίζονται στην αναζήτηση, τη χρήση του video, τα social media ως μέσα ανταλλαγής εμπειριών και πληροφοριών και την εύρεση πληροφορίας εν κινήσει, μέσω του κινητού. Επίσης, παρουσιάστηκαν τα πέντε στάδια της διαδικασίας που ακολουθούν online οι ταξιδιώτες: ξεκινούν με το όνειρο, αναζητούν πληροφορίες, σχεδιάζουν το ταξίδι, ταξιδεύουν και μετά μοιράζονται την εμπειρία τους.

Στο δεύτερο μέρος της βραδιάς ο Γιάννης Κέντ, CEO της Youtravel.com και των Aquis Hotels έδειξε μέσα από την παρουσίασή του την πορεία της μετάβασης από το μοντέλο των παραδοσιακών tour operators που σβήνει, στο σύγχρονο μοντέλο των OTAs (Online Travel Agents). Ήταν ένα ταχύρυθμο σεμινάριο, για όσους δεν έχουν ξεκάθαρη τη συνολική εικόνα, για το πώς λειτουργεί πλέον ο σύγχρονος τουρισμός και για το που θα πάει στο μέλλον. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, η τελευταία κρίση στην Αίγυπτο ανέδειξε το γεγονός ότι η πτώση των παραδοσιακών tour operators οφείλεται ακριβώς στη δυσκαμψία τους. Ο παραδοσιακός tour operator για να βάλει ένα νέο ξενοδοχείο στην μπροσούρα του, να ξεκινήσει να το πουλάει και τελικά να αρχίσει να το γεμίζει χρειάζεται 12 περίπου μήνες από την υπογραφή του συμβολαίου. Ένας OTA που θέλει να προσθέσει ένα ξενοδοχείο που του λείπει και να αρχίσει να το πουλά θέλει μερικές ώρες μόνο από την υπογραφή του συμβολαίου μέχρι να το ανεβάσει στο website του και ξεκινήσει τις πρώτες κρατήσεις! Αυτή ακριβώς η δυσκινησία είναι που δεν επέτρεψε στους tour operators να στρέψουν γρήγορα σε άλλους προορισμούς τα charters τους και τους πελάτες τους στην κρίση της Αιγύπτου, σε αντίθεση με τους OTAs, οι οποίοι σε συνεργασία με τις Low Cost αεροπορικές εταιρείες που συνήθως συνεργάζονται, μετατόπισαν την κίνησή τους σε άλλους προορισμούς άμεσα.

Τις καρδιές όμως των συμμετεχόντων έκλεψε ο Peter Economides, Brand Strategist με μεγάλη πορεία μέσα από μεγάλες διαφημιστικές εταιρείες όπως η McCann Erickson και η TBWA, ο οποίος άγγιξε ευαίσθητες χορδές και τόνωσε το ελληνικό “εγώ” όλων. Η έννοια του “brand” αφορά όλες εκείνες τις κουκίδες που συνθέτουν την εντύπωση για ένα προϊόν, μία υπηρεσία, ένα κράτος ακόμα και έναν άνθρωπο στο μυαλό του καθενός μας και διαμορφώνουν την φήμη του, και το “branding” είναι η διαχείριση αυτών των εντυπώσεων, όπως διευκρίνισε ο κ. Economides. Χρησιμοποιώντας το εργαλείο αναζήτησης της Google ο κ. Economides έδειξε με πολύ απλό τρόπο ότι η φήμη της Ελλάδας αυτή τη στιγμή στο Internet είναι ιδιαίτερα αρνητική, κάτι που είναι εύκολο να δει κανείς αν κάνει μία απλή αναζήτηση με τις λέξεις Greece crisis ή Greece corruption, οι οποίες φέρνουν πολλά εκατομμύρια περισσότερα αποτελέσματα σε σχέση με τις λέξεις Acropolis, Ancient Greece, Mykonos, Zorba… Ο κ. Economides τόνισε ότι πρέπει να αλλάξουμε ο καθένας μας ατομικά και από το “δε γίνεται” να περάσουμε στο “γίνεται”, αν θέλουμε να αλλάξουμε συνολικά και την εντύπωση για τη χώρα μας. Το έντονο χειροκρότημα έδειξε και το πόσο η παρουσίαση του κ. Economides άγγιξε τους συμμετέχοντες.

Google Travel Forum - Λουκάκος με Γερουλάνο

Το δεύτερο μέρος, το οποίο επισκίασε τις παρουσιάσεις της Google κατά τη γνώμη μου και κατά τη γνώμη αρκετών που μιλήσαμε μαζί τους, έκλεισε με μία ανάλαφρη “συνέντευξη”-συζήτηση με τον υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Παύλο Γερουλάνο όπου το ρόλο του “δημοσιογράφου” έπαιξε με επιτυχία θα έλεγα ο διευθυντής της Google Ελλάδας κ. Στέφανος Λουκάκος ο οποίος είχε και το γενικό συντονισμό της εκδήλωσης. Ο κ. Λουκάκος προσπάθησε, μεταξύ άλλων, να εκμαιεύσει από τον υπουργό τη στρατηγική του υπουργείου στο online marketing του τουρισμού, η οποία στην ουσία περιορίζεται στη βελτίωση του visitgreece.gr και στις φιλότιμες προσπάθειες της ομάδας του υπουργείου να βάλει τον ελληνικό τουρισμό στο διαδικτυακό χάρτη!

Το Google Travel Forum συνεχίσθηκε με το πάρτι των Onirama και του Σάκη Ρουβά.

Google Travel Forum - Σάκης Ρουβάς

Ως συμπέρασμα θα έλεγα ότι ένα forum της Google αφιερωμένο στον τουρισμό ήταν απαραίτητο στην Ελλάδα για να ενημερωθεί ο τουριστικός κλάδος για τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες που υπάρχουν και θα πρέπει να καθιερωθεί. Όμως η ενότητα της Google στο Forum αυτό δεν κατάφερε να επικοινωνήσει την “μεγάλη εικόνα”. Σε αρκετούς επικράτησε η εντύπωση ότι ήταν μία προσπάθεια προώθησης των AdWords από τα οποία προέρχεται και ένα μεγάλο μέρος των εσόδων της Google. Σε αυτό συνέβαλαν και τα βίντεο με τα επιτυχημένα παραδείγματα που παρουσιάστηκαν ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων που εστίασαν στην επιτυχία που είχαν από τη διαφήμιση μέσω των AdWords. Η απίστευτη δυνατότητα που έχει στη διάθεσή του πλέον ο τουριστικός επιχειρηματίας για στόχευση εξειδικευμένων κοινών, για άνοιγμα νέων αγορών, για μέτρηση αποτελεσμάτων, και γενικότερα για online business και digital marketing με εργαλεία της Google ή άλλα, δεν αναδείχθηκε όσο θα περίμενε κανείς από την Google.

Εν κατακλείδι, στο τέλος της ημέρας δεν ξέρω εάν ο κόσμος του τουρισμού θα θυμάται αυτή την βραδιά για τον Economides που μας εξύψωσε το “εγώ” και μας ανέβασε το ηθικό, για τον εκπληκτικό showman Σάκη Ρουβά που μας διασκέδασε, για την Google που απλόχερα μας πρόσφερε τα δύο προηγούμενα, ή για την πρωτοπόρα και καινοτόμα Google που μας άνοιξε τα μάτια και μας ενέπνευσε να στραφούμε στο δρόμο του Online Business για να εμπνεύσουμε με τη σειρά μας τους ταξιδιώτες;

ΠΗΓΗ  :TRAVELDAILYNEWS