Οι Έλληνες επιλέγουν τις διακοπές τους με βάση την οικονομικότερη προσφορά και όχι τον προορισμό
Αποκλειστική συνέντευξη με τον Γενικό Διευθυντή του Travel Plan Νίκο Μπόλια
Η δυσμενής οικονομική συγκυρία έχει επηρεάσει σημαντικά την προτίμηση των Ελλήνων, που θέλουν να κάνουν διακοπές και οι ίδιοι τις επιλέγουν με βάση την οικονομικότερη προσφορά και όχι τον προορισμό, ενώ ταξιδεύουν για λιγότερες μέρες, ξοδεύουν λιγότερα και αυτή η τάση θα εξακολουθήσει και το 2012. Παρομοίως, η ζήτηση για εξωτικά ταξίδια παρουσίασε μείωση το 2011. Διαβάστε αναλυτικά για το πως διαμορφώθηκε η αγορά ταξιδίων το 2011 και τι επιφυλάσσει το 2012 μέσα από την ματιά του γενικό διευθυντή του Travel Plan Νίκου Μπόλια, που μιλά αποκλειστικά στο travetimes.gr.
Κατά πόσον το ελληνικό κοινό ανταποκρίνεται στις προσφορές ταξιδίων στο εξωτερικό; Σημειώνεται μεγάλη διαφοροποίηση στην προτίμηση το 2011 σε σχέση με το 2010; Τι προδιαγράφεται για το 2012;
Οι Έλληνες τουρίστες όπως ήταν αναμενόμενο έχουν επηρεαστεί από την οικονομική ύφεση και είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί σε ό,τι αφορά στην οργάνωση και κατανομή του οικονομικού τους προϋπολογισμού. Στο πλαίσιο αυτό, επιλέγουν πλέον τον τόπο διακοπών με βάση την οικονομικότερη προσφορά και όχι τον προορισμό.
Στο πλαίσιο αυτό, παρόλο που έχει μειωθεί η ζήτηση προς το εξωτερικό όσο και για το εσωτερικό, τα στοιχεία καταδεικνύουν ότι προορισμοί της χώρας που κατά παράδοση προσελκύουν Έλληνες τουρίστες υπέστησαν «βουτιά», ενώ προορισμοί του εξωτερικού παρουσίασαν αύξηση.
Συνεπώς, η αγορά των Ελλήνων τουριστών σε κάθε περίπτωση παρουσίασε αλλαγές το 2011 σε σχέση με άλλες χρονιές. Οι Έλληνες τουρίστες ήταν πιο επιφυλακτικοί, ταξίδεψαν λιγότερες μέρες και μείωσαν σημαντικά τις δαπάνες τους, γεγονός που αναμένεται να συνεχιστεί και τη φετινή χρονιά. Προτίμησαν ταξιδιωτικά πακέτα προς το εξωτερικό με χαμηλότερες τιμές ή εσωτερικούς προορισμούς με εύκολη οδική πρόσβαση. Σε ότι αφορά τα αεροπορικά εισιτήρια, συνήθως οι καταναλωτές επιλέγουν να αγοράζουν μέσω internet, ενώ όταν ενδιαφέρονται να κλείσουν αεροπορικά εισιτήρια και διαμονή, δηλαδή κάποιο πακέτο, προτιμούν να απευθύνονται στον ταξιδιωτικό τους σύμβουλο και να οργανώνουν το ταξίδι τους μέσω πρακτορείου.
Τα οικονομικά αποτελέσματα του Travel Plan δείχνουν αύξηση 10-15% στο δίκτυό μας από το 2010 στο 2011 με αύξηση 7% να αφορά ταξίδια στο εξωτερικό. Το γεγονός αυτό δείχνει ξεκάθαρα ότι ο Έλληνας πλέον προσέχει πως αγοράζει και επιπλέον όταν οι τιμές ενός καταξιωμένου brand είναι ίδιες με άλλα brand, τότε προτιμάει το επώνυμο brand.
Δεδομένου της οικονομικής συγκυρίας και λαμβάνοντας υπόψη ότι πολλοί φορείς του τουρισμού έκλεισαν με αρνητικό πρόσημο, χρειάζεται κατανόηση των νέων συνθηκών από όλους τους εμπλεκομένους φορείς. Απαιτείται μια ρεαλιστική προσέγγιση στη διαμόρφωση των πακέτων διακοπών, αφενός μεν για να προσελκύσουμε τους Έλληνες, εξυπηρετώντας τους με τον καλύτερο τρόπο, αφετέρου δε να περιοριστούν οι ζημιές. Οι τιμές για τους Έλληνες θα μπορούσαν να διαμορφωθούν σε χαμηλότερα επίπεδα, ώστε να μη προτιμούν το εξωτερικό και να τονώσουν την οικονομία της χώρας.
Ποιοι είναι οι προορισμοί που προτιμούν οι Έλληνες (κοντινούς, ευρωπαϊκούς ή εξωτικούς);
Τα ταξίδια των Ελλήνων λόγω της οικονομικής κατάστασης σημείωσαν αναμφισβήτητα πτώση. Οι Έλληνες επέλεξαν το 2011 να κάνουν ολιγοήμερες διακοπές, κυρίως σε προορισμούς που έχουν εύκολη οδική πρόσβαση, με σκοπό τη μείωση των εξόδων που συνεπάγεται η έκδοση αεροπορικών και ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Οι προορισμοί που σημείωσαν τη μεγαλύτερη ζήτηση ήταν στην ηπειρωτική Ελλάδα, όπως το Πήλιο, η Αράχωβα, το Καρπενήσι, τα Καλάβρυτα, η Χαλκιδική, η Πελοπόννησος. Προορισμοί που παραδοσιακά προσέλκυαν Έλληνες, όπως τα νησιά σημείωσαν μείωση, δεδομένου ότι οι διαμονές περιορίζονταν κατά μεγάλο ποσοστό σε Σαββατοκύριακα. Παρόλα αυτά το «κενό» κάλυψε η αύξηση τουριστών από το εξωτερικό.
Σε ότι αφορά στα ταξίδια προς το εξωτερικό το 2011, αύξηση σε ζήτηση παρουσίασαν το Παρίσι, η Ρωσία, η Σκανδιναβία, η Ιταλία, το Λονδίνο και η Κεντρική Ευρώπη. Επίσης μικρή αύξηση παρουσίασαν και οι χώρες της Βαλτικής. Η Βιέννη, η Πράγα και η Βουδαπέστη κινήθηκαν περισσότερο την περίοδο των Χριστουγέννων, ενώ τα Ευρωπαϊκά θέρετρα για σκι σημείωσαν μικρή πτώση δεδομένου ότι δε βοήθησαν ιδιαίτερα οι καιρικές συνθήκες.
Η ζήτηση για εξωτικά ταξίδια παρουσίασε μικρή μείωση, δεδομένου ότι πολλές φορές οι τιμές είναι πιο υψηλές από Ευρωπαϊκούς προορισμούς λόγω της απόστασης και κατά δεύτερον, η οικονομική αβεβαιότητα και αστάθεια αποτέλεσε αποτρεπτικό παράγοντα για μακρινά ταξίδια. Παρόλα αυτά, οι Έλληνες προτιμούν να επισκέπτονται νησιά του Ινδικού Ωκεανού, όπως Μαλδίβες, Μαυρίκιος, Σεϋχέλλες και νησιά της Νοτιοανατολικής Ασίας, όπως Μπαλί, Ταϋλάνδη.
Προκειμένου να διατηρηθούν υψηλά τα ποσοστά των Ελλήνων που ταξιδεύουν τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό χρειάζεται να δημιουργηθούν πακέτα οικονομικά που να προσφέρουν παράλληλα υψηλό επίπεδο υπηρεσιών. Επίσης οι εκπτώσεις και οι προσφορές μπορούν να αποτελέσουν σημαντικό παράγοντα διευκόλυνσης για την πραγματοποίηση ταξιδιών. Στο πλαίσιο αυτό, το Travel Plan προσφέρει στους πελάτες του τη δυνατότητα να ταξιδέψουν απολαμβάνοντας ανταγωνιστικές τιμές με 0 προκαταβολή και έως 12 άτοκες δόσεις.
Ηλέκτρα Βισκαδουράκη
TRAVEL TIMES